Master of Orion 2 är tveklöst det bästa strategispel jag någonsin har spelat. Dess uppbyggnad, variationsrikedom, balans och vackra utformning bidrar till en stämningsfull och fascinerande spelupplevelse. Tycker du om strategispel ska du definitivt köpa MOO2 på gog.com, där det kostar mindre än en femtiolapp. Men det här inlägget handlar inte om att höja MOO2 till skyarna, utan hur du kan bygga otroligt bra raser i spelet.
I MOO2 kan man antingen välja att spela med en av de färdiga raserna, eller så kan man bygga sin egen. Även om det finns en viss charm i att spela med alla raser åtminstone en gång, är en av spelets stora behållningar att bygga egna raser.
Rasbyggandet går till så att man väljer olika egenskaper för sin ras och de olika egenskaperna kostar olika mycket poäng. Man har tio poäng till sitt förfogande, men det finns också negativa egenskaper som man får poäng av att välja.
Tämligen omgående märker man att vissa egenskaper är bättre än andra. Snart upptäcker man också att vissa kombinationer är särdeles effektiva. Jag kommer att ta upp båda alternativen i det här inlägget.
Innan du fortsätter att läsa det här inlägget är en liten varning på sin plats. Att bygga egna raser och att klura ut roliga och bra kombos är en av de stora behållningarna med MOO2. I fortsättningen av det här inlägget kommer du att få läsa om några superkomboraser som jag har testat och spelat med. Läser du vidare, kommer du att missa möjligheten att upptäcka kombinationerna själv, vilket förtar en del av spelupplevelsen.
Du har blivit varnad.
Den tveklöst bästa egenskapen av alla i MOO2 är Creative. Att man får alla teknologier på varje nivå är så mäktigt att du alltid borde vinna alla spel upp till Hard där du spelar med Creative.
Eftersom Creative är så bra, väljer jag alltid Psilons bild för mina egenbyggda raser, så att jag slipper behöva slåss mot en fullforskad Psilon i mina spel. När datorspelaren spelar med Psilon blir hen snabbt alldeles för mäktig och så gott som alltid oslagbar.
En egenskap som är snudd på fusk i singleplayer, men riktigt dålig i multiplayer är Charismatic. Att datorspelarna blir mindre aggressiva mot dig är en stor fördel att dra nytta av. Charismatic passar som hand i handsken med Demokrati, vilket också är anledningen till att Humans har den uppsättningen. Men för vilket rasbygge som helst är den ett välkommet inslag som radikalt ökar chanserna till framgång, för endast tre poäng.
Du bör helst undvika att välja Diktatur som statsskick, om det inte är så att du absolut måste välja den för att få poängen att stämma.
I trånga universa och med väl utvecklad nivå av teknologi från början är Feudalism väldigt bra, även om det kan vara lite knepigt att få till spelet för nybörjare. I stora universa med låg utvecklad teknologi från början är Unification mycket bättre än såväl Diktatur som Feudalism. Det bästa statsskicket är dock Demokrati, oavsett storlek på universumet eller startnivå. Man får lätt ett teknologiskt försprång med demokrati som går att utnyttja till ens fördel..
Kombinerar man Demokrati med Creative eller plus på forskning gör man en svårslagen ras så gott som oslagbar. Creative väger upp de minus man har på spioneri, då man får alla spionteknologier som finns. Med plus på forskning får man ett enormt försprång gentemot alla andra raser, utom Psilon.
Bortsett från Creative är Telepathic den bästa egenskapen. Liksom Charismatic ger Telepathic mindre aggressiva datorspelare. Man får även 10% på spioneri, men de stora fördelarna återfinns när man tar till vapen. Att inte behöva ta med sig transports över halva rymden är en enorm fördel gentemot andra raser, eftersom det innebär att du kan ha en mycket större flotta än dem (undvik att slåss med Elerians). Men även featuren att omedelbart kunna ta över skepp och star bases i strid är otroligt användbart.
Telepathic skalar dessutom bra med många andra egenskaper.
Att kombinera Telepathic med Charismatic är i det närmaste att betrakta som fusk, eftersom det minskar datorspelarnas aggressionsnivå till ingenting.
Att kombinera Telepathic med Creative ger också en extremt lättspelad och svårslagen ras.
Unification är en statsform som passar otroligt bra med Telepathic av flera skäl. Eftersom Telepathic ger fördelar med spioneri och Unification fördelar med produktion, kan man vikta över till att bygga spioner i stället för att forska och hålla jämna steg med de andra raserna. Men dessutom eliminerar Telepathic Unifications stora nackdel med lång assimileringstid.
Med tanke på det vi har gått igenom, kan man enkelt dra slutsatsen att en så gott som oslagbar kickasskomboras är Telepathic/Unification/Creative. Jag rekommenderar alla att testa den åtminstone en gång.
Men Telepathic fungerar också bra tillsammans med Feudalism. Tricket man behöver lära sig är att undvika att slösa befolkning på att forska. De gör sig bättre som rymdskeppsbyggare. Skaffa Research labs, Supercomputers, Scout labs och framför allt Autolabs och låt dem gå tomma, för att inte komma alltför långt på efterkälken (deras grundforskningspoäng påverkas inte negativt av Feudalism). Väljer du Feudalism kan du frigöra många rasbyggarpoäng som du kan använda till exempelvis Warlord och andra roliga stridsegenskaper.
Telepathic tillsammans med Warlord är också en kickasskombo som inte är omedelbart uppenbar. Eftersom båda egenskaperna gör att du kan bygga större flottor än dina motståndare, gör att du kan slå andra bara med storlek, fastän deras tekniska nivå är högre än din.
Att kombinera Telepathic med pluspoäng på spioneri gör att du kan ta i princip vilken teknologi du vill från i stort sett vem som helst utom Darlok. Träffar du på en ickerepulsive Sakkra eller Humans tidigt med Telepathic/Spying kan du nästan inte förlora.
En rolig, högst spelbar och intuitivt kontraproduktiv raskombo är Telepathic/Ground combat. Med 20+ på Ground combat och eventuellt även med High Gravity, kommer inga Star Bases kunna försvara sig mot stormning, utom möjligtvis Bulrathis. Hinner du väl forska fram Tractor beam, kommer rymdslagen att bli en rolig katt- och råttalek där du kan ta ner både större och mer tekniskt avancerade flottor än din egen.
En negativ egenskap som skalar särdeles bra med Telepathic är minus på befolkningstillväxt. Överhuvudtaget är visserligen inte minus på befolkningstillväxt särskilt hindrande, eftersom det är relativt enkelt att skaffa sig Cloning center. Men i och med att man tar över hela populationer på en gång med Telepathic, gör de där minuspoängen så gott som ingenting.
En egenskap som fungerar lite för bra i singelplayer är Cybernetic. Anledningen till detta är att datorspelarnas AI inte lyckas räkna med hur Cybernetic påverkar utkomsten av strider. Därför vinner man oproportioneligt många strider som datorn egentligen borde ha retirerat från. Att Cybernetic fungerar ruggigt bra med plus på produktion vet alla som har testat att spela Meklar. Men Cybernetics fungerar också bra med Unification.
Är det så att du vill ha bättre försvar mot diverse laserstrålar, rekommenderar jag faktiskt inte att du tar plus på Defence, eftersom det är en relativt dyr egenskap att köpa. Då är både Warlord och Trans-Dimensional bättre, eftersom de ger fördelar som större flotta och snabbare skepp.
Till sist vill jag avsluta med en superkomboras som i det närmaste krossar allt motstånd. Den är extremt stark i prewarpspel och oslagbar i prewarp/large eller prewarp/huge universa. Kombon jag syftar på är Aquatic/Subterranean med 50% plus på befolkningsökning som snabbt ger löjligt stora befolkningsmängder. I vanliga fall avråder jag från att man väljer Repulsive i annat än huge universa när man spelar singleplayer. Men med denna superkombo spelar inte Repulsive någon som helst roll, eftersom man ändå har hunnit utveckla sig långt mer än alla andra raser man möter så att man lätt kan ta över deras kolonier och fylla dem med sin egen befolkning.
Alla superkomboraser som jag presenterar här har jag spelat med. Testa dem eller bygg dina egna raser. I slutändan är inte effektivitet det viktigaste när det kommer till roliga spelupplevelser. Därför kan det många gånger vara bättre att bygga lite sämre men roligare raser. Det är också stimulerande om man är tvungen att överkomma svårigheter i stället för att bara krossa allt motstånd.
Dock, min sammanställning här omfattar nästan bara roliga raser. Bortsett från Charisma som skapar lite tråkiga spel, är många av egenskaperna och kombinationerna roliga att spela. Testa dig fram för att se vad du tycker om, och se till att ha roligt.